Valkuilen bij beursdeelname: wat moet u als bedrijf voorkomen?

De jaarlijkse vakbeurs staat weer voor de deur. Gaat u dit jaar weer deelnemen? Vorig jaar was geen doorslaand succes. Na afloop van de beurs had u niet het gevoel dat uw doel bereikt was. Hoe zou dat komen?

1. De stand was te onopvallend

Als u wilt dat uw stand herkenbaar is voor het publiek, zorg dan dat alles in de stand op elkaar afgestemd is. Het verhaal dat u wilt vertellen en de kernwaarden van uw bedrijf moeten overeenkomen met de uitstraling van de stand. Te veel producten aanbieden in een stand werkt averechts. Kies een eenduidige boodschap die u op de beurs wilt overbrengen. Is het doel een nieuw product presenteren? Zorg dan dat het product duidelijk de focus heeft op de stand en eruit springt. Denk ook goed na over de uitstraling van het standpersoneel. Dragen zij herkenbare kleding en naambordjes met hun naam en functie? Zit het personeel niet achterin een hoekje van de stand? Slechts weinig bezoekers zullen u daadwerkelijk zoeken.

2. Het standpersoneel was passief

U bent nooit de enige exposant op een beurs die de aandacht van de bezoekers wilt trekken, dus zorg dat het personeel een actieve houding heeft. Ze worden actief als er “actief” meubilair in de stand staat. Zo biedt een kruk bijvoorbeeld voldoende comfort, maar is minder uitnodigend om op te gaan hangen. Is het standpersoneel druk in gesprek met elkaar of met andere bezoekers? Grote kans dat bezoekers geen zin hebben om te wachten op hun beurt, omdat ze langs meer stands willen. Zorg ervoor dat het personeel de gasten en bezoekers verwelkomt of huur extra personeel in in de vorm van hostesses die bezoekers kunnen ontvangen en een kopje koffie aanbieden.

3. De leads zijn niet in kaart gebracht

Op een beurs doet u veel nieuwe contacten op, maar contacten verwateren snel als u niet zorgt voor een goede opvolging. Hoe kunt u dit aanpakken? Een makkelijke manier is om in elk geval alle visitekaartjes te verzamelen en te noteren waar de bezoekers in geïnteresseerd waren. Zo kunt u na afloop van de beurs meer informatie sturen of vervolgafspraken maken. U kunt ook hostesses inzetten die de interactie met de voorbijgangers aangaan en de juiste vragen stellen. Zij kunnen de voorselectie doen, zodat het eigen personeel meer tijd overhoudt voor daadwerkelijk geïnteresseerde bezoekers en sales. Blijken het kwalitatieve leads te zijn? Dan kunt u tijdens of na afloop van de beurs contact opnemen.

Het succes van een beurs is voor een belangrijk deel te wijten aan de uitstraling van het bedrijf, de interactie met de beursbezoekers en de leads die verzameld worden. Door hostesses in te zetten voor de ontvangst bent u van interactie in ieder geval verzekerd. Evenals een extra kans om leads te genereren.

Wilt u meer rendement halen uit uw beursdeelname en zoekt u ondersteunend personeel? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. We helpen u graag door personeel in te zetten.